Професор Божидар Манов получи специалната награда на София Филм Фест за своя принос към изкуството на киното. В края на миналата година той отпразнува своя 70-годишен юбилей. Кинокритик с изтънчено и точно слово, един от преподавателите-доайени в НАТФИЗ, председател на гилдия „Критика“ към СБФД, член на Европейската филмова академия, член и председател на журита на едни от най-престижните кинофестивали по света, автор на стотици журналистически, критически и теоретични статии и книги, проф. Божидар Манов е сред най-ярките и авторитетни личности, които веднага изникват в съзнанието, щом заговорим за кино. Какво е за Вас истинско признание? Истинското признание е от колегиалната общност, когато в своето работно всекидневие хората със своите достоверни професионални критерии в продължение на години забелязват, оценяват и подкрепят усилията на един професионалист. За мен е много важна тази специална награда на София Филм Фест. Ценя я много високо, защото СФФ не е просто един добър фестивал. Това е една от най-важните културни институции в съвременната българска култура – утвърдена, доказана, установена. Има огромен положителен ефект върху публиката, която чака, търси и иска филмите от програмата на СФФ. Тази награда в мое лице е награда за професията на критика и затова я отнасям към цялата гилдия. По този начин нашата професия получава повече публичност и осветеност, представя адекватно работата ни. Критическата гилдия и преподавателите – хората от академичната общност, години наред с изключително търпение и усилие водят младите студенти към опита на професионалната им практика. Вие сте познавач на стойностното кино. Какво е необходимо за това? Няма единствена формула, която дефинира, разпознава и оценява доброто стойностно кино. Това е винаги въпрос на субективна преценка и на конкретна случайност. Въпреки всичко има някои общи критерии и принципи. Доброто кино, за да стане голямо, трябва да се опира върху значими, съществени, общовалидни и актуални теми, проблеми и идеи, които вълнуват голяма част от човечеството. Всеки филм, който стъпва на такава основа е добре да има и максимално висока, професионална кинематографична реализация. Тогава, при щастливото съчетаване на тези две обстоятелства, можем да говорим за наистина качествено, високо, голямо кино. Случва се по-рядко, но го има. Много пътувате по света като член на журита. Съизмеримо ли е новото българско кино със световните образци? Ние страдаме от някои наложени през годините комплекси. Но за щастие, през последните 3-4 години векторът се пречупва. Вече не е така. Свидетелствата са многобройни, но всички знаем, че авторитетни фестивални селекции от най-престижните форуми като Берлин, Кан, Сан Себастиан, Локарно, Карлови Вари с охота приемат български филми. Български заглавия попадат в техните селекции. Това говори за повишеното качество на българските филми. Радвам се, че по-младото поколение, което дебютира напоследък, успя да преодолее дългия застой и да навлезе уверено в тази професионална пътека през последните няколко години. Успявате ли да направите филмовата теория приложима в практиката? Теорията никога не трябва да бъде самоцелна. Дори един известен афоризъм казва: „Няма нищо по-практично от добрата теория“. Но теорията е инструмент, който трябва да въоръжи с опит, знания и професионална увереност младите професионалисти. Изключително важно е на студентите във филмовите специалности да се предадат освен конкретни знания и много други важни морални принципи, например да бъдат амбициозни, но не маниакални; да уважават зрителя, без да се отнасят високомерно към него; да не жалят труда си, когато е в името на успеха; да бъдат етични, а не агресивни и още много други неписани правила, които винаги съпътстват добрата професионална работа. Когато в надписите на някой нов български филм виждам, че половината имена са на наши бивши студенти, които вече уверено работят на професионалния екран, изпитвам искрена радост за техния успех. Кое е най-значимото филмово събитие, на което сте бил? Подобна класация не може да бъде достоверна. Това не са Олимпийски игри, за да има първо, второ и трето място. Значимото събитие може да се случи в едно малко провинциално кино с рехава публика от 15-20 човека. Но ако на екрана огрее високо, тънко, остро, чувствително авторско мислене, придружено от майсторски кинематографичен изказ, това наистина може да се окаже събитие, което без да има бляскавата слава на червения килим на „Кроазет“, да носи същото огромно морално удовлетворение. Защото общуването с художествения факт е много интимно и се случва в съзнанието на добронамерения зрител. Имал съм такива щастливи моменти и те ми дават кураж, че в нашата професия има смисъл. Един от фестивалните акценти тази година е темата „1968“. Бихте ли направили въведение по тази тема? Темата не е случайна – 50 години от едно от най-важните събития в Европа, че и в света през втората половина на XX век. Сега е повод за специални тематични селекции на много фестивали. София Филм Фест прави същия важен тематичен подбор с филми посветени на „1968“. В горещото лято на същата година се надигна могъщата вълна на младежката контестация във Франция, която знаково започна пред Синематеката. Един от лидерите на тези вълнения беше тогава младият Жан-Люк Годар. По този сюжет Мишел Азанависиус направи „Изключителният (Моят Годар)“. При Чешката пролет и после през август 1968 г. при окупацията на Чехословакия, вълната премина към остро политическо противоборство в името на свобода за личността и демокрация в обществото – онова, което чехите нарекоха „социализъм в човешко лице“. Тази доброволна и смела съпротива даде и жертви, трагично увенчани от подвига на студента Ян Палах, който през януари 1969 г. се самозапали в знак на протест и почина от изгарянията. Той стана наистина национална легенда. Сега няма град в Чехия, в който де не е назован площад или улица на негово име. Едва на 20 години той се извиси до национален герой, икона на независимия дух. Агнешка Холанд, която по онова време е студентка в Пражкото филмово училище, направи филм в три части за Ян Палах със заглавие „Горящият храст“. Подобни събития като 1968 година не остават само в старите вестници, а в паметта на поколенията, защото са тласнали напред движението на свободомислещия човешки дух към неговото демократично себеутвърждаване и извисяване. Оценявам много високо селекцията на СФФ в програмата „1968“, тъй като няколко игрални и документални филма отдават дължимата почит към това събитие и същевременно са много полезни за по-младите поколения. Нищо не започва днес и нищо не завършва с нас. Опитът на миналото е първата важна стъпка към осъществяване на бъдещето.
Какви са предизвикателствата пред киноизкуството днес? Киното е могъща медия. То изживя и продължава да изживява сложни медийни трансформации. Киното не е вече само тъмната зала със светлия екран. То има много и различни публични платформи за общуване със зрителите си в интернет и други форми на виртуална комуникация. Киното, от една страна, търси вечните универсални стойности на познанието чрез изкуството, а от друга се адаптира към сложните технологични промени, които днес са много динамични. Киното, като едно от изкуствата в общия процес на художественото познание, днес има и сложна съдба, и отговорни изпитания. Но аз вярвам, че както във всички подобни случаи е успявало да намери пътя към зрителите, ще успее и сега. |